< Terug naar het overzicht

1 februari 2021

Hoe gebruik ik Google Analytics? Aan de slag in 3 stappen

Veel websitebeheerders installeren Google Analytics op hun website om er vervolgens een paar keer per jaar doorheen te klikken, of zelfs dat niet. Zonde! Want je kunt er veel nuttige informatie uit halen waar je jouw website mee kunt verbeteren. In ‘Hoe gebruik ik Google Analytics?’ helpen wij je in 3 eenvoudige stappen om aan de slag te gaan.

We leggen eerst een aantal kernbegrippen uit die je in het programma tegenkomt. Als je weet wat de begrippen inhouden, begrijp je het programma beter en kun je er gemakkelijker mee werken.

Daarnaast geven we aan wat je zelf nog moet instellen nadat je een Google Analytics-account hebt gemaakt. Ten slotte kijken we aan de hand van enkele voorbeelden hoe Google Analytics in elkaar zit en hoe je het kunt gebruiken om je website te verbeteren.

Deze begrippen moet je kennen

Stap één van ‘hoe gebruik ik Google Analytics?’ begint met de kernbegrippen die je zal moeten snappen. Hieronder laten wij de belangrijkste begrippen zien.

Dimensies en statistieken
Elk overzicht (elke tabel) in Google Analytics bestaat uit dimensies en statistieken. Eenvoudig gezegd: een dimensie bestaat uit letters en een statistiek uit cijfers. Met andere woorden, een dimensie is een kenmerk van een gegeven en een statistiek is een kwantitatieve meting. Dus ‘Pagina’ is een dimensie want dat is de naam van de pagina en ‘Paginaweergaven’ is een statistiek, want dat is het aantal keren dat een pagina is opgevraagd.

Gebruikers
Een gebruiker is iemand die interactie heeft met de website. In gewone mensentaal: een gebruiker is iemand die de website bezoekt. In de praktijk worden geen fysieke personen gemeten maar browsers. Als een en dezelfde persoon de website bezoekt met zowel Google Chrome als Firefox, dan worden er 2 gebruikers geregistreerd. Als je de voorkeurstaal in je browser op Frans zet, word je gezien als een Franse gebruiker.

Sessies
Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op de website. Een sessie wordt gestart als de eerste pagina wordt geopend. Een sessie wordt beëindigd als er 30 minuten geen activiteit is. Een sessie wordt ook beëindigd om 12 uur middernacht.

Bounces
Wanneer de gebruiker een pagina van de website bezoekt en daarna snel de website verlaat, telt dat als een ‘bounce’. Voor elke pagina kun je in Google Analytics het bouncepercentage terugzien. Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij een pagina wordt geladen, gedeeld door het totaal aantal sessies.

Over het algemeen streef je naar een laag bouncepercentage voor je pagina’s. Als de startpagina het vertrekpunt is voor de rest van je website, wil je dat gebruikers doorklikken naar de achterliggende informatie. Een hoog bouncepercentage is dan niet wat je wilt.

Er zijn echter uitzonderingen denkbaar. Als je site uit één pagina bestaat, is een hoog bouncepercentage heel normaal. Een hoog bouncepercentage is voor contactpagina’s ook redelijk gebruikelijk.

google-analytics-destiny-webdevelopment

Google Analytics configureren

Als je een Google Analytics-account en een property hebt gemaakt en je hebt de tracking-ID toegevoegd aan je website, begint Google Analytics met het verzamelen van de statistieken. Standaard staat bijna alles goed, maar een aantal zaken moet je meestal zelf nog instellen, waaronder intern verkeer uitsluiten en site search instellen. Wat houdt dit in en hoe doe je dat?

Intern verkeer uitsluiten
Door je eigen IP-adres uit te sluiten worden je eigen bezoeken aan de website niet meegenomen. Zeker als je je website actief beheert, zul je je eigen website vaak bekijken. Dan wil je liever niet dat een substantieel deel van de statistieken wordt gevormd door je eigen bezoeken.

Je sluit je eigen IP-adres uit door een IP-adresfilter te maken. Hier lees je stap voor stap hoe je dat doet.

Je kunt meerdere IP-adressen uitsluiten. Handig als je zowel op kantoor als vanuit huis werkt en als je de website met meerdere collega’s beheert die ook vanuit huis werken. Via deze link kun je heel eenvoudig jouw IP-adres achterhalen.

Site Search instellen
Veel websites bevatten een zoekfunctie, ook wel ‘site search’ genoemd. Als dat niet het geval is, zorg er dan voor dat hij alsnog wordt toegevoegd! De zoekfunctie bied je namelijk hele waardevolle informatie. Je ziet welke zoektermen er worden ingevuld en op welke pagina’s dat gebeurt. Met die informatie kun je je website verbeteren.

Hoe je site search instelt ligt aan je website. Hier lees je hoe je dat stap voor stap doet.

Bedenk dat gebruikers die gebruik maken van de zoekfunctie op je website over het algemeen gemotiveerde bezoekers zijn; ze doen moeite om iets te vinden op je website. Als je ziet dat er veel wordt gezocht naar bijvoorbeeld een product of dienst op je website, dan is het aannemelijk dat gebruikers jouw product niet goed kunnen vinden. Als er veel wordt gezocht naar een product dat op je website niet te vinden is, kun je overwegen om dat product alsnog aan te bieden.

Aan de slag met Google Analytics

Google Analytics is in feite één grote tabel met dimensies en statistieken. Als je in het programma een overzicht opvraagt, krijg je een (heel klein) gedeelte van die tabel te zien. Je kunt de overzichten configureren. Zo kun je bijvoorbeeld twee overzichten naast elkaar leggen, je kunt statistieken filteren en sorteren en je kunt overzichten verfijnen.

Appels met appels vergelijken
Door statistieken met elkaar te vergelijken kun je bepaalde trends ontdekken. Let daarbij wel op dat je appels met appels vergelijkt. De bezoekersaantallen van januari vergelijken met die van februari is bijvoorbeeld lastig omdat januari meer dagen telt.

Twee maanden met elkaar vergelijken kan ook om een andere reden problematisch zijn. Niet elke maand telt evenveel weekenden. Ook worden veel websites in de weekenden aanmerkelijk minder vaak bezocht. Je loopt hier ook tegenaan als je een maand vergelijkt met dezelfde maand een jaar eerder.

Zorg er dus voor dat je geen appels met peren vergelijkt!

Content tip:
Lees ook: de 6 valkuilen van je eigen website beheren
Lees de blog

Een probleem opsporen met Google Analytics
Google Analytics is een belangrijk hulpmiddel bij het opsporen van problemen. We geven je een voorbeeld.

In het overzicht ‘Doelgroep > Technologie > Browsers en besturingssystemen’ zie je alle browsers waarmee je website is bezocht. Kijk in de kolom ‘Bouncepercentage’ of je grote verschillen ziet tussen browsers. Als het bouncepercentage voor een browser veel hoger ligt dan voor andere browsers, dan is de kans groot dat de website op die browser niet goed te zien is.

Je kunt vervolgens met die browser je website gaan bekijken en op zoek gaan naar problemen. In de praktijk is dat nog niet altijd even makkelijk. Je kunt ook in Google Analytics verder onderzoek doen.

Stel: de problemen doen zich voor bij Google Chrome. Pas dan de browserslijst aan door ‘Chrome’ als filter in te stellen. Je zult in de eerste kolom nog maar één browser zien staan, namelijk Chrome.

Ga nu aan de slag met secundaire dimensies. Begin met ‘Apparaatcategorie’ als secundaire dimensie in te stellen. De statistieken worden nu uitgesplitst voor desktop of mobiel. Kijk of het bouncepercentage substantieel hoger is op desktop of mobiel.

Een andere secundaire dimensie die je kunt instellen is ‘Schermresolutie’. De statistieken worden nu uitgesplitst voor de verschillende schermresoluties. Kijk of de problemen zich vooral voordoen bij een bepaalde schermresolutie.

Er zijn tientallen secundaire dimensies die je allemaal kunt instellen. Niet elke combinatie van een primaire en secundaire dimensie is zinvol, maar veel zijn dat wel en soms bieden minder voor de hand liggende combinaties je verrassende inzichten. Het gaat erom dat je het probleem zo goed mogelijk in kaart brengt. Hoe beter je dat doet, hoe makkelijker je het probleem kunt oplossen, of kunt laten oplossen door je webbouwer.

Je website optimaliseren met Google Analytics
Snelheid wordt steeds belangrijker, zeker nu ongeveer de helft van de websitebezoeken afkomstig is van mobiele telefoons. Met je telefoon ben je voor je internetverbinding afhankelijk van de plek waar je je bevindt. Er zijn nog genoeg plekken waar je het moet doen met een trage internetverbinding. Dan is een snelle website wel zo fijn.

Zoekmachines onderkennen dit ook. Trage websites scoren bij zoekmachines minder goed en krijgen een lagere ranking in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.

In Google Analytics vind je een aantal interessante statistieken over de sitesnelheid. Bij ‘Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht’ zie je de gemiddelde laadtijd van een pagina. De algemene regel is dat de laadtijd van een pagina niet langer dan 3 tot 4 seconden is. Elke seconde dat het laden van de pagina langer duurt zorgt ervoor dat zo’n 5% van de gebruikers afhaakt.

Bij ‘Paginatiming’ kun je de laadtijd van je individuele pagina’s vergelijken met die van het sitegemiddelde. Je ziet hier direct of er pagina’s zijn die (veel) slechter scoren dan het gemiddelde. Soms is er een goede reden dat een pagina traag is, maar vaak ook niet. Dan staan er bijvoorbeeld afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd.

Bij ‘Snelheidssuggesties’ kun je per pagina suggesties opvragen om de snelheid van je pagina te verbeteren. Als je op een suggestie klikt ga je naar PageSpeed Insights, dat is een andere dienst van Google. Je kunt bij PageSpeed Insights inzicht krijgen in de snelheid op desktop en mobiel. Daarnaast staan er aanbevelingen om de snelheid van je site te verbeteren. Deze aanbevelingen kun je vervolgens weer doorgeven aan je sitebouwer.

Heb je opmerkingen of vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op. Dat kan door te bellen op 088 204 22 00 of te mailen naar publicanda@destiny.nl.

Bij Destiny maken we websites met Publicanda, onze totaaloplossing voor websites en intranetten. Publicanda bestaat uit een veilig en gebruikersvriendelijk CMS, aangevuld met hosting, onderhoud en support. Wij regelen de hosting en het onderhoud, jij kunt aan de slag met tekst, afbeeldingen, video’s, formulieren en nog veel meer. Wij helpen je daarbij als je vragen hebt. Wil je meer weten over Publicanda? Ga dan naar www.publicanda.nl of klik op de onderstaande button.

Meer weten over Publicanda

< Terug naar het overzicht

1 februari 2021

Hoe gebruik ik Google Analytics? Aan de slag in 3 stappen

Veel websitebeheerders installeren Google Analytics op hun website om er vervolgens een paar keer per jaar doorheen te klikken, of zelfs dat niet. Zonde! Want je kunt er veel nuttige informatie uit halen waar je jouw website mee kunt verbeteren. In ‘Hoe gebruik ik Google Analytics?’ helpen wij je in 3 eenvoudige stappen om aan de slag te gaan.

We leggen eerst een aantal kernbegrippen uit die je in het programma tegenkomt. Als je weet wat de begrippen inhouden, begrijp je het programma beter en kun je er gemakkelijker mee werken.

Daarnaast geven we aan wat je zelf nog moet instellen nadat je een Google Analytics-account hebt gemaakt. Ten slotte kijken we aan de hand van enkele voorbeelden hoe Google Analytics in elkaar zit en hoe je het kunt gebruiken om je website te verbeteren.

Deze begrippen moet je kennen

Stap één van ‘hoe gebruik ik Google Analytics?’ begint met de kernbegrippen die je zal moeten snappen. Hieronder laten wij de belangrijkste begrippen zien.

Dimensies en statistieken
Elk overzicht (elke tabel) in Google Analytics bestaat uit dimensies en statistieken. Eenvoudig gezegd: een dimensie bestaat uit letters en een statistiek uit cijfers. Met andere woorden, een dimensie is een kenmerk van een gegeven en een statistiek is een kwantitatieve meting. Dus ‘Pagina’ is een dimensie want dat is de naam van de pagina en ‘Paginaweergaven’ is een statistiek, want dat is het aantal keren dat een pagina is opgevraagd.

Gebruikers
Een gebruiker is iemand die interactie heeft met de website. In gewone mensentaal: een gebruiker is iemand die de website bezoekt. In de praktijk worden geen fysieke personen gemeten maar browsers. Als een en dezelfde persoon de website bezoekt met zowel Google Chrome als Firefox, dan worden er 2 gebruikers geregistreerd. Als je de voorkeurstaal in je browser op Frans zet, word je gezien als een Franse gebruiker.

Sessies
Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op de website. Een sessie wordt gestart als de eerste pagina wordt geopend. Een sessie wordt beëindigd als er 30 minuten geen activiteit is. Een sessie wordt ook beëindigd om 12 uur middernacht.

Bounces
Wanneer de gebruiker een pagina van de website bezoekt en daarna snel de website verlaat, telt dat als een ‘bounce’. Voor elke pagina kun je in Google Analytics het bouncepercentage terugzien. Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij een pagina wordt geladen, gedeeld door het totaal aantal sessies.

Over het algemeen streef je naar een laag bouncepercentage voor je pagina’s. Als de startpagina het vertrekpunt is voor de rest van je website, wil je dat gebruikers doorklikken naar de achterliggende informatie. Een hoog bouncepercentage is dan niet wat je wilt.

Er zijn echter uitzonderingen denkbaar. Als je site uit één pagina bestaat, is een hoog bouncepercentage heel normaal. Een hoog bouncepercentage is voor contactpagina’s ook redelijk gebruikelijk.

google-analytics-destiny-webdevelopment

Google Analytics configureren

Als je een Google Analytics-account en een property hebt gemaakt en je hebt de tracking-ID toegevoegd aan je website, begint Google Analytics met het verzamelen van de statistieken. Standaard staat bijna alles goed, maar een aantal zaken moet je meestal zelf nog instellen, waaronder intern verkeer uitsluiten en site search instellen. Wat houdt dit in en hoe doe je dat?

Intern verkeer uitsluiten
Door je eigen IP-adres uit te sluiten worden je eigen bezoeken aan de website niet meegenomen. Zeker als je je website actief beheert, zul je je eigen website vaak bekijken. Dan wil je liever niet dat een substantieel deel van de statistieken wordt gevormd door je eigen bezoeken.

Je sluit je eigen IP-adres uit door een IP-adresfilter te maken. Hier lees je stap voor stap hoe je dat doet.

Je kunt meerdere IP-adressen uitsluiten. Handig als je zowel op kantoor als vanuit huis werkt en als je de website met meerdere collega’s beheert die ook vanuit huis werken. Via deze link kun je heel eenvoudig jouw IP-adres achterhalen.

Site Search instellen
Veel websites bevatten een zoekfunctie, ook wel ‘site search’ genoemd. Als dat niet het geval is, zorg er dan voor dat hij alsnog wordt toegevoegd! De zoekfunctie bied je namelijk hele waardevolle informatie. Je ziet welke zoektermen er worden ingevuld en op welke pagina’s dat gebeurt. Met die informatie kun je je website verbeteren.

Hoe je site search instelt ligt aan je website. Hier lees je hoe je dat stap voor stap doet.

Bedenk dat gebruikers die gebruik maken van de zoekfunctie op je website over het algemeen gemotiveerde bezoekers zijn; ze doen moeite om iets te vinden op je website. Als je ziet dat er veel wordt gezocht naar bijvoorbeeld een product of dienst op je website, dan is het aannemelijk dat gebruikers jouw product niet goed kunnen vinden. Als er veel wordt gezocht naar een product dat op je website niet te vinden is, kun je overwegen om dat product alsnog aan te bieden.

Aan de slag met Google Analytics

Google Analytics is in feite één grote tabel met dimensies en statistieken. Als je in het programma een overzicht opvraagt, krijg je een (heel klein) gedeelte van die tabel te zien. Je kunt de overzichten configureren. Zo kun je bijvoorbeeld twee overzichten naast elkaar leggen, je kunt statistieken filteren en sorteren en je kunt overzichten verfijnen.

Appels met appels vergelijken
Door statistieken met elkaar te vergelijken kun je bepaalde trends ontdekken. Let daarbij wel op dat je appels met appels vergelijkt. De bezoekersaantallen van januari vergelijken met die van februari is bijvoorbeeld lastig omdat januari meer dagen telt.

Twee maanden met elkaar vergelijken kan ook om een andere reden problematisch zijn. Niet elke maand telt evenveel weekenden. Ook worden veel websites in de weekenden aanmerkelijk minder vaak bezocht. Je loopt hier ook tegenaan als je een maand vergelijkt met dezelfde maand een jaar eerder.

Zorg er dus voor dat je geen appels met peren vergelijkt!

Content tip:
Lees ook: de 6 valkuilen van je eigen website beheren
Lees de blog

Een probleem opsporen met Google Analytics
Google Analytics is een belangrijk hulpmiddel bij het opsporen van problemen. We geven je een voorbeeld.

In het overzicht ‘Doelgroep > Technologie > Browsers en besturingssystemen’ zie je alle browsers waarmee je website is bezocht. Kijk in de kolom ‘Bouncepercentage’ of je grote verschillen ziet tussen browsers. Als het bouncepercentage voor een browser veel hoger ligt dan voor andere browsers, dan is de kans groot dat de website op die browser niet goed te zien is.

Je kunt vervolgens met die browser je website gaan bekijken en op zoek gaan naar problemen. In de praktijk is dat nog niet altijd even makkelijk. Je kunt ook in Google Analytics verder onderzoek doen.

Stel: de problemen doen zich voor bij Google Chrome. Pas dan de browserslijst aan door ‘Chrome’ als filter in te stellen. Je zult in de eerste kolom nog maar één browser zien staan, namelijk Chrome.

Ga nu aan de slag met secundaire dimensies. Begin met ‘Apparaatcategorie’ als secundaire dimensie in te stellen. De statistieken worden nu uitgesplitst voor desktop of mobiel. Kijk of het bouncepercentage substantieel hoger is op desktop of mobiel.

Een andere secundaire dimensie die je kunt instellen is ‘Schermresolutie’. De statistieken worden nu uitgesplitst voor de verschillende schermresoluties. Kijk of de problemen zich vooral voordoen bij een bepaalde schermresolutie.

Er zijn tientallen secundaire dimensies die je allemaal kunt instellen. Niet elke combinatie van een primaire en secundaire dimensie is zinvol, maar veel zijn dat wel en soms bieden minder voor de hand liggende combinaties je verrassende inzichten. Het gaat erom dat je het probleem zo goed mogelijk in kaart brengt. Hoe beter je dat doet, hoe makkelijker je het probleem kunt oplossen, of kunt laten oplossen door je webbouwer.

Je website optimaliseren met Google Analytics
Snelheid wordt steeds belangrijker, zeker nu ongeveer de helft van de websitebezoeken afkomstig is van mobiele telefoons. Met je telefoon ben je voor je internetverbinding afhankelijk van de plek waar je je bevindt. Er zijn nog genoeg plekken waar je het moet doen met een trage internetverbinding. Dan is een snelle website wel zo fijn.

Zoekmachines onderkennen dit ook. Trage websites scoren bij zoekmachines minder goed en krijgen een lagere ranking in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.

In Google Analytics vind je een aantal interessante statistieken over de sitesnelheid. Bij ‘Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht’ zie je de gemiddelde laadtijd van een pagina. De algemene regel is dat de laadtijd van een pagina niet langer dan 3 tot 4 seconden is. Elke seconde dat het laden van de pagina langer duurt zorgt ervoor dat zo’n 5% van de gebruikers afhaakt.

Bij ‘Paginatiming’ kun je de laadtijd van je individuele pagina’s vergelijken met die van het sitegemiddelde. Je ziet hier direct of er pagina’s zijn die (veel) slechter scoren dan het gemiddelde. Soms is er een goede reden dat een pagina traag is, maar vaak ook niet. Dan staan er bijvoorbeeld afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd.

Bij ‘Snelheidssuggesties’ kun je per pagina suggesties opvragen om de snelheid van je pagina te verbeteren. Als je op een suggestie klikt ga je naar PageSpeed Insights, dat is een andere dienst van Google. Je kunt bij PageSpeed Insights inzicht krijgen in de snelheid op desktop en mobiel. Daarnaast staan er aanbevelingen om de snelheid van je site te verbeteren. Deze aanbevelingen kun je vervolgens weer doorgeven aan je sitebouwer.

Heb je opmerkingen of vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op. Dat kan door te bellen op 088 204 22 00 of te mailen naar publicanda@destiny.nl.

Bij Destiny maken we websites met Publicanda, onze totaaloplossing voor websites en intranetten. Publicanda bestaat uit een veilig en gebruikersvriendelijk CMS, aangevuld met hosting, onderhoud en support. Wij regelen de hosting en het onderhoud, jij kunt aan de slag met tekst, afbeeldingen, video’s, formulieren en nog veel meer. Wij helpen je daarbij als je vragen hebt. Wil je meer weten over Publicanda? Ga dan naar www.publicanda.nl of klik op de onderstaande button.

Meer weten over Publicanda

< Terug naar het overzicht

1 februari 2021

Hoe gebruik ik Google Analytics? Aan de slag in 3 stappen

Veel websitebeheerders installeren Google Analytics op hun website om er vervolgens een paar keer per jaar doorheen te klikken, of zelfs dat niet. Zonde! Want je kunt er veel nuttige informatie uit halen waar je jouw website mee kunt verbeteren. In ‘Hoe gebruik ik Google Analytics?’ helpen wij je in 3 eenvoudige stappen om aan de slag te gaan.

We leggen eerst een aantal kernbegrippen uit die je in het programma tegenkomt. Als je weet wat de begrippen inhouden, begrijp je het programma beter en kun je er gemakkelijker mee werken.

Daarnaast geven we aan wat je zelf nog moet instellen nadat je een Google Analytics-account hebt gemaakt. Ten slotte kijken we aan de hand van enkele voorbeelden hoe Google Analytics in elkaar zit en hoe je het kunt gebruiken om je website te verbeteren.

Deze begrippen moet je kennen

Stap één van ‘hoe gebruik ik Google Analytics?’ begint met de kernbegrippen die je zal moeten snappen. Hieronder laten wij de belangrijkste begrippen zien.

Dimensies en statistieken
Elk overzicht (elke tabel) in Google Analytics bestaat uit dimensies en statistieken. Eenvoudig gezegd: een dimensie bestaat uit letters en een statistiek uit cijfers. Met andere woorden, een dimensie is een kenmerk van een gegeven en een statistiek is een kwantitatieve meting. Dus ‘Pagina’ is een dimensie want dat is de naam van de pagina en ‘Paginaweergaven’ is een statistiek, want dat is het aantal keren dat een pagina is opgevraagd.

Gebruikers
Een gebruiker is iemand die interactie heeft met de website. In gewone mensentaal: een gebruiker is iemand die de website bezoekt. In de praktijk worden geen fysieke personen gemeten maar browsers. Als een en dezelfde persoon de website bezoekt met zowel Google Chrome als Firefox, dan worden er 2 gebruikers geregistreerd. Als je de voorkeurstaal in je browser op Frans zet, word je gezien als een Franse gebruiker.

Sessies
Een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op de website. Een sessie wordt gestart als de eerste pagina wordt geopend. Een sessie wordt beëindigd als er 30 minuten geen activiteit is. Een sessie wordt ook beëindigd om 12 uur middernacht.

Bounces
Wanneer de gebruiker een pagina van de website bezoekt en daarna snel de website verlaat, telt dat als een ‘bounce’. Voor elke pagina kun je in Google Analytics het bouncepercentage terugzien. Het bouncepercentage is het aantal sessies waarbij een pagina wordt geladen, gedeeld door het totaal aantal sessies.

Over het algemeen streef je naar een laag bouncepercentage voor je pagina’s. Als de startpagina het vertrekpunt is voor de rest van je website, wil je dat gebruikers doorklikken naar de achterliggende informatie. Een hoog bouncepercentage is dan niet wat je wilt.

Er zijn echter uitzonderingen denkbaar. Als je site uit één pagina bestaat, is een hoog bouncepercentage heel normaal. Een hoog bouncepercentage is voor contactpagina’s ook redelijk gebruikelijk.

google-analytics-destiny-webdevelopment

Google Analytics configureren

Als je een Google Analytics-account en een property hebt gemaakt en je hebt de tracking-ID toegevoegd aan je website, begint Google Analytics met het verzamelen van de statistieken. Standaard staat bijna alles goed, maar een aantal zaken moet je meestal zelf nog instellen, waaronder intern verkeer uitsluiten en site search instellen. Wat houdt dit in en hoe doe je dat?

Intern verkeer uitsluiten
Door je eigen IP-adres uit te sluiten worden je eigen bezoeken aan de website niet meegenomen. Zeker als je je website actief beheert, zul je je eigen website vaak bekijken. Dan wil je liever niet dat een substantieel deel van de statistieken wordt gevormd door je eigen bezoeken.

Je sluit je eigen IP-adres uit door een IP-adresfilter te maken. Hier lees je stap voor stap hoe je dat doet.

Je kunt meerdere IP-adressen uitsluiten. Handig als je zowel op kantoor als vanuit huis werkt en als je de website met meerdere collega’s beheert die ook vanuit huis werken. Via deze link kun je heel eenvoudig jouw IP-adres achterhalen.

Site Search instellen
Veel websites bevatten een zoekfunctie, ook wel ‘site search’ genoemd. Als dat niet het geval is, zorg er dan voor dat hij alsnog wordt toegevoegd! De zoekfunctie bied je namelijk hele waardevolle informatie. Je ziet welke zoektermen er worden ingevuld en op welke pagina’s dat gebeurt. Met die informatie kun je je website verbeteren.

Hoe je site search instelt ligt aan je website. Hier lees je hoe je dat stap voor stap doet.

Bedenk dat gebruikers die gebruik maken van de zoekfunctie op je website over het algemeen gemotiveerde bezoekers zijn; ze doen moeite om iets te vinden op je website. Als je ziet dat er veel wordt gezocht naar bijvoorbeeld een product of dienst op je website, dan is het aannemelijk dat gebruikers jouw product niet goed kunnen vinden. Als er veel wordt gezocht naar een product dat op je website niet te vinden is, kun je overwegen om dat product alsnog aan te bieden.

Aan de slag met Google Analytics

Google Analytics is in feite één grote tabel met dimensies en statistieken. Als je in het programma een overzicht opvraagt, krijg je een (heel klein) gedeelte van die tabel te zien. Je kunt de overzichten configureren. Zo kun je bijvoorbeeld twee overzichten naast elkaar leggen, je kunt statistieken filteren en sorteren en je kunt overzichten verfijnen.

Appels met appels vergelijken
Door statistieken met elkaar te vergelijken kun je bepaalde trends ontdekken. Let daarbij wel op dat je appels met appels vergelijkt. De bezoekersaantallen van januari vergelijken met die van februari is bijvoorbeeld lastig omdat januari meer dagen telt.

Twee maanden met elkaar vergelijken kan ook om een andere reden problematisch zijn. Niet elke maand telt evenveel weekenden. Ook worden veel websites in de weekenden aanmerkelijk minder vaak bezocht. Je loopt hier ook tegenaan als je een maand vergelijkt met dezelfde maand een jaar eerder.

Zorg er dus voor dat je geen appels met peren vergelijkt!

Content tip:
Lees ook: de 6 valkuilen van je eigen website beheren
Lees de blog

Een probleem opsporen met Google Analytics
Google Analytics is een belangrijk hulpmiddel bij het opsporen van problemen. We geven je een voorbeeld.

In het overzicht ‘Doelgroep > Technologie > Browsers en besturingssystemen’ zie je alle browsers waarmee je website is bezocht. Kijk in de kolom ‘Bouncepercentage’ of je grote verschillen ziet tussen browsers. Als het bouncepercentage voor een browser veel hoger ligt dan voor andere browsers, dan is de kans groot dat de website op die browser niet goed te zien is.

Je kunt vervolgens met die browser je website gaan bekijken en op zoek gaan naar problemen. In de praktijk is dat nog niet altijd even makkelijk. Je kunt ook in Google Analytics verder onderzoek doen.

Stel: de problemen doen zich voor bij Google Chrome. Pas dan de browserslijst aan door ‘Chrome’ als filter in te stellen. Je zult in de eerste kolom nog maar één browser zien staan, namelijk Chrome.

Ga nu aan de slag met secundaire dimensies. Begin met ‘Apparaatcategorie’ als secundaire dimensie in te stellen. De statistieken worden nu uitgesplitst voor desktop of mobiel. Kijk of het bouncepercentage substantieel hoger is op desktop of mobiel.

Een andere secundaire dimensie die je kunt instellen is ‘Schermresolutie’. De statistieken worden nu uitgesplitst voor de verschillende schermresoluties. Kijk of de problemen zich vooral voordoen bij een bepaalde schermresolutie.

Er zijn tientallen secundaire dimensies die je allemaal kunt instellen. Niet elke combinatie van een primaire en secundaire dimensie is zinvol, maar veel zijn dat wel en soms bieden minder voor de hand liggende combinaties je verrassende inzichten. Het gaat erom dat je het probleem zo goed mogelijk in kaart brengt. Hoe beter je dat doet, hoe makkelijker je het probleem kunt oplossen, of kunt laten oplossen door je webbouwer.

Je website optimaliseren met Google Analytics
Snelheid wordt steeds belangrijker, zeker nu ongeveer de helft van de websitebezoeken afkomstig is van mobiele telefoons. Met je telefoon ben je voor je internetverbinding afhankelijk van de plek waar je je bevindt. Er zijn nog genoeg plekken waar je het moet doen met een trage internetverbinding. Dan is een snelle website wel zo fijn.

Zoekmachines onderkennen dit ook. Trage websites scoren bij zoekmachines minder goed en krijgen een lagere ranking in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google.

In Google Analytics vind je een aantal interessante statistieken over de sitesnelheid. Bij ‘Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht’ zie je de gemiddelde laadtijd van een pagina. De algemene regel is dat de laadtijd van een pagina niet langer dan 3 tot 4 seconden is. Elke seconde dat het laden van de pagina langer duurt zorgt ervoor dat zo’n 5% van de gebruikers afhaakt.

Bij ‘Paginatiming’ kun je de laadtijd van je individuele pagina’s vergelijken met die van het sitegemiddelde. Je ziet hier direct of er pagina’s zijn die (veel) slechter scoren dan het gemiddelde. Soms is er een goede reden dat een pagina traag is, maar vaak ook niet. Dan staan er bijvoorbeeld afbeeldingen die niet zijn geoptimaliseerd.

Bij ‘Snelheidssuggesties’ kun je per pagina suggesties opvragen om de snelheid van je pagina te verbeteren. Als je op een suggestie klikt ga je naar PageSpeed Insights, dat is een andere dienst van Google. Je kunt bij PageSpeed Insights inzicht krijgen in de snelheid op desktop en mobiel. Daarnaast staan er aanbevelingen om de snelheid van je site te verbeteren. Deze aanbevelingen kun je vervolgens weer doorgeven aan je sitebouwer.

Heb je opmerkingen of vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact met ons op. Dat kan door te bellen op 088 204 22 00 of te mailen naar publicanda@destiny.nl.

Bij Destiny maken we websites met Publicanda, onze totaaloplossing voor websites en intranetten. Publicanda bestaat uit een veilig en gebruikersvriendelijk CMS, aangevuld met hosting, onderhoud en support. Wij regelen de hosting en het onderhoud, jij kunt aan de slag met tekst, afbeeldingen, video’s, formulieren en nog veel meer. Wij helpen je daarbij als je vragen hebt. Wil je meer weten over Publicanda? Ga dan naar www.publicanda.nl of klik op de onderstaande button.

Meer weten over Publicanda