< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 21 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Zo houd je je bedrijf operationeel tijdens én na de coronacrisis

Het coronavirus heeft onze economie in haar greep. Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat slechts 12% van de organisaties was voorbereid op de crisis. Nu staan we voor de volgende fase: een wereld waarin we corona een plek moeten geven en daarbij onze economie zo goed mogelijk draaiende proberen te houden. Maar hoe doe je dat als ondernemer? We geven je een aantal learnings.

Er gaat een prachtige meme rond op internet: Who is responsible for your company’s digital transformation?”

A. CTO
B. CEO
C. Covid-19

Pijnlijk, maar waar. Covid-19 zet bedrijven voor een uitdaging. Hoe faciliteer je werk op afstand? Wat zijn de juiste tools voor je medewerkers? Hoe creëer je een virtuele werkruimte? Hoe bescherm je werknemersgegevens? Onderzoeksbureau Accenture deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op bedrijven. “Een van de meest interessante aspecten is hoe je in een virtuele omgeving kunt innoveren en tegelijkertijd het bedrijf veerkrachtig en draaiend kunt houden”, vertelt Marnish Sharma, CEO van Accenture.

De kunst is van de huidige uitdagingen kansen te maken en je bedrijf niet alleen operationeel te houden, maar ook weer te laten groeien. Accenture voltooide tijdens de crisis verschillende projecten. Zo creëerden ze met Avadade en Microsoft een Critical Supply Connect, een platform dat de inkoop van medische benodigdheden – zoals mondkapjes en handschoenen – versnelt. “Het platform brengt de vraag en het aanbod in kaart”, aldus Marnish. Het hele project werd virtueel opgezet.

Maak een plan

Naarmate het coronavirus zich verspreidde, brachten meer en meer bedrijven hun voorzorgsmaatregelen naar buiten om hun bedrijf, klanten en werknemer te beschermen. Maar nu is het tijd om na te denken over je post-corona plan. Hoe gaat jouw bedrijf eruit zien in de anderhalve meter samenleving? Wat moet je doen om jouw bedrijf klaar te stomen voor een jaar vol coronamaatregelen?

Je doet er als ondernemer goed aan vooruit te kijken en alvast te anticiperen op een wereld na de coronacrisis, waar corona een deel van onze samenleving zal blijven. “Corona was de trigger die organisaties en bedrijfsleiders op zijn minst heeft doen nadenken over andere manieren van werken”, vertelt Daan De Wever, CEO van Destiny tegen MT.be. “En zolang er geen vaccin is, zal social distancing altijd tot confrontaties leiden en organisaties dwingen om na te denken over een andere manier van werken.”

Breng een veerkrachtige cultuur tot stand

Kalmte, vertrouwen, geduld en mededogen zijn tijdens chaotische situaties extreem belangrijk. Deze eigenschappen helpen je namelijk een veerkrachtige cultuur te creëren. Zorg voor je medewerkers en rekening houden met hun omgeving is tijdens een crisis van cruciaal belang. Als je op een goede manier wilt samenwerken én de manier waarop je team werkt moet veranderen, moet je zorgen dat je mensen op één staan en goed functioneren.

Veel bedrijven moesten halsoverkop overschakelen op thuiswerken. Bedrijven die eerder terughoudend waren, werden nu ineens gedwongen vooruit te kijken. “Ze ervaren nu zowel de positieve als de negatieve kanten van thuiswerken. Mensen willen sociaal contact. Ze missen de connectie met collega’s, maar bedenken tegelijk ook alternatieven zoals een virtuele koffiepauze”, aldus Daan. “Ik geloof dat het postcoronatijdperk een strijd wordt om medewerkers terug te brengen naar de oude situatie. Maar dat zal onmogelijk blijken. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat twee tot drie dagen thuiswerken standaard gaat worden. De vraag daarnaar zal van medewerkers komen en niet vanuit de top.”

Communicatie is key

In tijden van crisis is vertrouwen je grootste goed. Neem de tijd om al je klanten, belanghebbenden en het grote publiek gerust te stellen dat je passende maatregelen neemt om de uitbraak te bestrijden – en zelfs om bij te dragen aan een oplossing. Social media zijn hier perfect voor: ze stellen je ook in staat feedback en ideeën te krijgen van je klanten.

Maar communiceer niet alleen met je klanten, houd de banden met je medewerkers ook sterk. Nu je niet meer eventjes aan het bureau van een collega kunt gaan staan zijn dagelijkse videocalls als zuurstof geworden. Maar investeer ook in de persoonlijke band tussen je werknemers, bijvoorbeeld door het hosten van virtuele koffiemomentjes of vrijdagmiddagborrels.

Gebruik agile werkmodellen

De juiste technologie, data en een goede beveiliging kunnen werken op afstand makkelijker maken, maar de flexibiliteit van deze technologieën wordt de komende tijd de nieuwe normaal. Agile werkplekken zijn cruciaal voor flexibele bedrijven. Met de juiste connectiviteit en systemen zijn werknemers in staat om wanneer ze dat willen in- en uit te loggen. En dat is essentieel tijdens een crisis.

Een migratie naar remote werken is niet enkel een technisch verhaal. Ook de organisatiecultuur moet remote werken mogelijk maken. Cultuurveranderingen dringen zich op en het is aan jou de kunst uit te vinden hoe je een interne cultuur managet die zich zowel op kantoor als thuis vestigt. Daan: “Organisaties moeten zelf zoeken wat voor hen de juiste balans is. Dat geldt niet alleen voor thuiswerken, maar bijvoorbeeld ook voor zelfsturende teams. Dat is een heel vage term, waarvoor elke organisatie een eigen concrete invulling moet bedenken.”

Geef je mensen de ruimte

Thuiswerken heeft ook een grote invloed op leiderschap. Commitment is nu extra belangrijk. “Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, want er zit niemand achter hen om hun werk te controleren”, vertelt Daan. “Maar daar moet je hen wel de ruimte voor geven. Anderzijds moet je ook de technologie hebben om performantie en efficiëntie op te volgen. Opvolging blijft hoe dan ook belangrijk.”

Het is voor leidinggevenden extra belangrijk om het speelveld duidelijk af te bakenen. “Laat je mensen weten dat het oké is dat ze om 16 uur stoppen om met hun kinderen bezig te zijn en om 19 uur nog een paar uur te werken. Zeker nu moeten de verwachtingen heel duidelijk zijn.”

Daan merkt wel op dat het nu absoluut geen prioriteit is om met je leiderschapsstijl bezig te zijn. “Bedrijven die vier weken geleden uitkeken naar een prachtig 2020, hebben niet langer het vooruitzicht van 20 procent winst, maar kijken eerder tegen 50 procent verlies aan. Het is logisch dat je dan panikeert. En in zo’n situatie is het heel moeilijk om met je leiderschapsstijl bezig te zijn”, zegt hij. “Ik sprak met CEO’s van wie het bedrijf nu in overlevingsmodus zit. Zij managen terecht heel operationeel en daar hoort veel controle bij. Dat is complex omdat je je medewerkers niet bij je hebt.”

Wees empathisch

De huidige situatie houden we volgens De Wever nog wel even vol. Maar als het te lang blijft duren wordt het zowel economisch als maatschappelijk een probleem. “Veel bedrijven zullen kapot gaan, zelfs met overheidssteun. Er staan ons sociale drama’s te wachten, wanneer we de economie niet snel weer op gang krijgen. Op individueel niveau hangt het van mens tot mens af. Sommigen hebben het nu vooral moeilijk om werk en gezin te combineren. Dat evenwicht zit niet goed. Voor leidinggevenden is de grootste uitdaging verbonden blijven met je mensen. Dat kan alleen door nog meer te communiceren. Empathie is nu heel belangrijk.”

Marnish benadrukt dat het belangrijk is te investeren in persoonlijke ecosystemen. “Bedrijven die echt een stap verder gaan, zorgen ervoor dat hun medewerkers toegang hebben tot goede gezondheidszorg en kinderopvang.” Bij Accenture worden de werkplekken van de medewerkers gecheckt. Marnish vertelt dat er soms zelfs hotelkamers worden geboekt wanneer werknemers een stille ruimte nodig hebben om te werken. “We passen onze uren aan om aan de behoefte van werknemers met kinderen te voldoen. Toen die ecosystemen op orde waren, konden we op precies dezelfde manier verder gaan met de dagelijkse operatie.”

< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 21 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Zo houd je je bedrijf operationeel tijdens én na de coronacrisis

Het coronavirus heeft onze economie in haar greep. Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat slechts 12% van de organisaties was voorbereid op de crisis. Nu staan we voor de volgende fase: een wereld waarin we corona een plek moeten geven en daarbij onze economie zo goed mogelijk draaiende proberen te houden. Maar hoe doe je dat als ondernemer? We geven je een aantal learnings.

Er gaat een prachtige meme rond op internet: Who is responsible for your company’s digital transformation?”

A. CTO
B. CEO
C. Covid-19

Pijnlijk, maar waar. Covid-19 zet bedrijven voor een uitdaging. Hoe faciliteer je werk op afstand? Wat zijn de juiste tools voor je medewerkers? Hoe creëer je een virtuele werkruimte? Hoe bescherm je werknemersgegevens? Onderzoeksbureau Accenture deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op bedrijven. “Een van de meest interessante aspecten is hoe je in een virtuele omgeving kunt innoveren en tegelijkertijd het bedrijf veerkrachtig en draaiend kunt houden”, vertelt Marnish Sharma, CEO van Accenture.

De kunst is van de huidige uitdagingen kansen te maken en je bedrijf niet alleen operationeel te houden, maar ook weer te laten groeien. Accenture voltooide tijdens de crisis verschillende projecten. Zo creëerden ze met Avadade en Microsoft een Critical Supply Connect, een platform dat de inkoop van medische benodigdheden – zoals mondkapjes en handschoenen – versnelt. “Het platform brengt de vraag en het aanbod in kaart”, aldus Marnish. Het hele project werd virtueel opgezet.

Maak een plan

Naarmate het coronavirus zich verspreidde, brachten meer en meer bedrijven hun voorzorgsmaatregelen naar buiten om hun bedrijf, klanten en werknemer te beschermen. Maar nu is het tijd om na te denken over je post-corona plan. Hoe gaat jouw bedrijf eruit zien in de anderhalve meter samenleving? Wat moet je doen om jouw bedrijf klaar te stomen voor een jaar vol coronamaatregelen?

Je doet er als ondernemer goed aan vooruit te kijken en alvast te anticiperen op een wereld na de coronacrisis, waar corona een deel van onze samenleving zal blijven. “Corona was de trigger die organisaties en bedrijfsleiders op zijn minst heeft doen nadenken over andere manieren van werken”, vertelt Daan De Wever, CEO van Destiny tegen MT.be. “En zolang er geen vaccin is, zal social distancing altijd tot confrontaties leiden en organisaties dwingen om na te denken over een andere manier van werken.”

Breng een veerkrachtige cultuur tot stand

Kalmte, vertrouwen, geduld en mededogen zijn tijdens chaotische situaties extreem belangrijk. Deze eigenschappen helpen je namelijk een veerkrachtige cultuur te creëren. Zorg voor je medewerkers en rekening houden met hun omgeving is tijdens een crisis van cruciaal belang. Als je op een goede manier wilt samenwerken én de manier waarop je team werkt moet veranderen, moet je zorgen dat je mensen op één staan en goed functioneren.

Veel bedrijven moesten halsoverkop overschakelen op thuiswerken. Bedrijven die eerder terughoudend waren, werden nu ineens gedwongen vooruit te kijken. “Ze ervaren nu zowel de positieve als de negatieve kanten van thuiswerken. Mensen willen sociaal contact. Ze missen de connectie met collega’s, maar bedenken tegelijk ook alternatieven zoals een virtuele koffiepauze”, aldus Daan. “Ik geloof dat het postcoronatijdperk een strijd wordt om medewerkers terug te brengen naar de oude situatie. Maar dat zal onmogelijk blijken. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat twee tot drie dagen thuiswerken standaard gaat worden. De vraag daarnaar zal van medewerkers komen en niet vanuit de top.”

Communicatie is key

In tijden van crisis is vertrouwen je grootste goed. Neem de tijd om al je klanten, belanghebbenden en het grote publiek gerust te stellen dat je passende maatregelen neemt om de uitbraak te bestrijden – en zelfs om bij te dragen aan een oplossing. Social media zijn hier perfect voor: ze stellen je ook in staat feedback en ideeën te krijgen van je klanten.

Maar communiceer niet alleen met je klanten, houd de banden met je medewerkers ook sterk. Nu je niet meer eventjes aan het bureau van een collega kunt gaan staan zijn dagelijkse videocalls als zuurstof geworden. Maar investeer ook in de persoonlijke band tussen je werknemers, bijvoorbeeld door het hosten van virtuele koffiemomentjes of vrijdagmiddagborrels.

Gebruik agile werkmodellen

De juiste technologie, data en een goede beveiliging kunnen werken op afstand makkelijker maken, maar de flexibiliteit van deze technologieën wordt de komende tijd de nieuwe normaal. Agile werkplekken zijn cruciaal voor flexibele bedrijven. Met de juiste connectiviteit en systemen zijn werknemers in staat om wanneer ze dat willen in- en uit te loggen. En dat is essentieel tijdens een crisis.

Een migratie naar remote werken is niet enkel een technisch verhaal. Ook de organisatiecultuur moet remote werken mogelijk maken. Cultuurveranderingen dringen zich op en het is aan jou de kunst uit te vinden hoe je een interne cultuur managet die zich zowel op kantoor als thuis vestigt. Daan: “Organisaties moeten zelf zoeken wat voor hen de juiste balans is. Dat geldt niet alleen voor thuiswerken, maar bijvoorbeeld ook voor zelfsturende teams. Dat is een heel vage term, waarvoor elke organisatie een eigen concrete invulling moet bedenken.”

Geef je mensen de ruimte

Thuiswerken heeft ook een grote invloed op leiderschap. Commitment is nu extra belangrijk. “Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, want er zit niemand achter hen om hun werk te controleren”, vertelt Daan. “Maar daar moet je hen wel de ruimte voor geven. Anderzijds moet je ook de technologie hebben om performantie en efficiëntie op te volgen. Opvolging blijft hoe dan ook belangrijk.”

Het is voor leidinggevenden extra belangrijk om het speelveld duidelijk af te bakenen. “Laat je mensen weten dat het oké is dat ze om 16 uur stoppen om met hun kinderen bezig te zijn en om 19 uur nog een paar uur te werken. Zeker nu moeten de verwachtingen heel duidelijk zijn.”

Daan merkt wel op dat het nu absoluut geen prioriteit is om met je leiderschapsstijl bezig te zijn. “Bedrijven die vier weken geleden uitkeken naar een prachtig 2020, hebben niet langer het vooruitzicht van 20 procent winst, maar kijken eerder tegen 50 procent verlies aan. Het is logisch dat je dan panikeert. En in zo’n situatie is het heel moeilijk om met je leiderschapsstijl bezig te zijn”, zegt hij. “Ik sprak met CEO’s van wie het bedrijf nu in overlevingsmodus zit. Zij managen terecht heel operationeel en daar hoort veel controle bij. Dat is complex omdat je je medewerkers niet bij je hebt.”

Wees empathisch

De huidige situatie houden we volgens De Wever nog wel even vol. Maar als het te lang blijft duren wordt het zowel economisch als maatschappelijk een probleem. “Veel bedrijven zullen kapot gaan, zelfs met overheidssteun. Er staan ons sociale drama’s te wachten, wanneer we de economie niet snel weer op gang krijgen. Op individueel niveau hangt het van mens tot mens af. Sommigen hebben het nu vooral moeilijk om werk en gezin te combineren. Dat evenwicht zit niet goed. Voor leidinggevenden is de grootste uitdaging verbonden blijven met je mensen. Dat kan alleen door nog meer te communiceren. Empathie is nu heel belangrijk.”

Marnish benadrukt dat het belangrijk is te investeren in persoonlijke ecosystemen. “Bedrijven die echt een stap verder gaan, zorgen ervoor dat hun medewerkers toegang hebben tot goede gezondheidszorg en kinderopvang.” Bij Accenture worden de werkplekken van de medewerkers gecheckt. Marnish vertelt dat er soms zelfs hotelkamers worden geboekt wanneer werknemers een stille ruimte nodig hebben om te werken. “We passen onze uren aan om aan de behoefte van werknemers met kinderen te voldoen. Toen die ecosystemen op orde waren, konden we op precies dezelfde manier verder gaan met de dagelijkse operatie.”

< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 21 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Zo houd je je bedrijf operationeel tijdens én na de coronacrisis

Het coronavirus heeft onze economie in haar greep. Uit een recent onderzoek van Gartner blijkt dat slechts 12% van de organisaties was voorbereid op de crisis. Nu staan we voor de volgende fase: een wereld waarin we corona een plek moeten geven en daarbij onze economie zo goed mogelijk draaiende proberen te houden. Maar hoe doe je dat als ondernemer? We geven je een aantal learnings.

Er gaat een prachtige meme rond op internet: Who is responsible for your company’s digital transformation?”

A. CTO
B. CEO
C. Covid-19

Pijnlijk, maar waar. Covid-19 zet bedrijven voor een uitdaging. Hoe faciliteer je werk op afstand? Wat zijn de juiste tools voor je medewerkers? Hoe creëer je een virtuele werkruimte? Hoe bescherm je werknemersgegevens? Onderzoeksbureau Accenture deed onderzoek naar de impact van het coronavirus op bedrijven. “Een van de meest interessante aspecten is hoe je in een virtuele omgeving kunt innoveren en tegelijkertijd het bedrijf veerkrachtig en draaiend kunt houden”, vertelt Marnish Sharma, CEO van Accenture.

De kunst is van de huidige uitdagingen kansen te maken en je bedrijf niet alleen operationeel te houden, maar ook weer te laten groeien. Accenture voltooide tijdens de crisis verschillende projecten. Zo creëerden ze met Avadade en Microsoft een Critical Supply Connect, een platform dat de inkoop van medische benodigdheden – zoals mondkapjes en handschoenen – versnelt. “Het platform brengt de vraag en het aanbod in kaart”, aldus Marnish. Het hele project werd virtueel opgezet.

Maak een plan

Naarmate het coronavirus zich verspreidde, brachten meer en meer bedrijven hun voorzorgsmaatregelen naar buiten om hun bedrijf, klanten en werknemer te beschermen. Maar nu is het tijd om na te denken over je post-corona plan. Hoe gaat jouw bedrijf eruit zien in de anderhalve meter samenleving? Wat moet je doen om jouw bedrijf klaar te stomen voor een jaar vol coronamaatregelen?

Je doet er als ondernemer goed aan vooruit te kijken en alvast te anticiperen op een wereld na de coronacrisis, waar corona een deel van onze samenleving zal blijven. “Corona was de trigger die organisaties en bedrijfsleiders op zijn minst heeft doen nadenken over andere manieren van werken”, vertelt Daan De Wever, CEO van Destiny tegen MT.be. “En zolang er geen vaccin is, zal social distancing altijd tot confrontaties leiden en organisaties dwingen om na te denken over een andere manier van werken.”

Breng een veerkrachtige cultuur tot stand

Kalmte, vertrouwen, geduld en mededogen zijn tijdens chaotische situaties extreem belangrijk. Deze eigenschappen helpen je namelijk een veerkrachtige cultuur te creëren. Zorg voor je medewerkers en rekening houden met hun omgeving is tijdens een crisis van cruciaal belang. Als je op een goede manier wilt samenwerken én de manier waarop je team werkt moet veranderen, moet je zorgen dat je mensen op één staan en goed functioneren.

Veel bedrijven moesten halsoverkop overschakelen op thuiswerken. Bedrijven die eerder terughoudend waren, werden nu ineens gedwongen vooruit te kijken. “Ze ervaren nu zowel de positieve als de negatieve kanten van thuiswerken. Mensen willen sociaal contact. Ze missen de connectie met collega’s, maar bedenken tegelijk ook alternatieven zoals een virtuele koffiepauze”, aldus Daan. “Ik geloof dat het postcoronatijdperk een strijd wordt om medewerkers terug te brengen naar de oude situatie. Maar dat zal onmogelijk blijken. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat twee tot drie dagen thuiswerken standaard gaat worden. De vraag daarnaar zal van medewerkers komen en niet vanuit de top.”

Communicatie is key

In tijden van crisis is vertrouwen je grootste goed. Neem de tijd om al je klanten, belanghebbenden en het grote publiek gerust te stellen dat je passende maatregelen neemt om de uitbraak te bestrijden – en zelfs om bij te dragen aan een oplossing. Social media zijn hier perfect voor: ze stellen je ook in staat feedback en ideeën te krijgen van je klanten.

Maar communiceer niet alleen met je klanten, houd de banden met je medewerkers ook sterk. Nu je niet meer eventjes aan het bureau van een collega kunt gaan staan zijn dagelijkse videocalls als zuurstof geworden. Maar investeer ook in de persoonlijke band tussen je werknemers, bijvoorbeeld door het hosten van virtuele koffiemomentjes of vrijdagmiddagborrels.

Gebruik agile werkmodellen

De juiste technologie, data en een goede beveiliging kunnen werken op afstand makkelijker maken, maar de flexibiliteit van deze technologieën wordt de komende tijd de nieuwe normaal. Agile werkplekken zijn cruciaal voor flexibele bedrijven. Met de juiste connectiviteit en systemen zijn werknemers in staat om wanneer ze dat willen in- en uit te loggen. En dat is essentieel tijdens een crisis.

Een migratie naar remote werken is niet enkel een technisch verhaal. Ook de organisatiecultuur moet remote werken mogelijk maken. Cultuurveranderingen dringen zich op en het is aan jou de kunst uit te vinden hoe je een interne cultuur managet die zich zowel op kantoor als thuis vestigt. Daan: “Organisaties moeten zelf zoeken wat voor hen de juiste balans is. Dat geldt niet alleen voor thuiswerken, maar bijvoorbeeld ook voor zelfsturende teams. Dat is een heel vage term, waarvoor elke organisatie een eigen concrete invulling moet bedenken.”

Geef je mensen de ruimte

Thuiswerken heeft ook een grote invloed op leiderschap. Commitment is nu extra belangrijk. “Mensen moeten hun verantwoordelijkheid nemen, want er zit niemand achter hen om hun werk te controleren”, vertelt Daan. “Maar daar moet je hen wel de ruimte voor geven. Anderzijds moet je ook de technologie hebben om performantie en efficiëntie op te volgen. Opvolging blijft hoe dan ook belangrijk.”

Het is voor leidinggevenden extra belangrijk om het speelveld duidelijk af te bakenen. “Laat je mensen weten dat het oké is dat ze om 16 uur stoppen om met hun kinderen bezig te zijn en om 19 uur nog een paar uur te werken. Zeker nu moeten de verwachtingen heel duidelijk zijn.”

Daan merkt wel op dat het nu absoluut geen prioriteit is om met je leiderschapsstijl bezig te zijn. “Bedrijven die vier weken geleden uitkeken naar een prachtig 2020, hebben niet langer het vooruitzicht van 20 procent winst, maar kijken eerder tegen 50 procent verlies aan. Het is logisch dat je dan panikeert. En in zo’n situatie is het heel moeilijk om met je leiderschapsstijl bezig te zijn”, zegt hij. “Ik sprak met CEO’s van wie het bedrijf nu in overlevingsmodus zit. Zij managen terecht heel operationeel en daar hoort veel controle bij. Dat is complex omdat je je medewerkers niet bij je hebt.”

Wees empathisch

De huidige situatie houden we volgens De Wever nog wel even vol. Maar als het te lang blijft duren wordt het zowel economisch als maatschappelijk een probleem. “Veel bedrijven zullen kapot gaan, zelfs met overheidssteun. Er staan ons sociale drama’s te wachten, wanneer we de economie niet snel weer op gang krijgen. Op individueel niveau hangt het van mens tot mens af. Sommigen hebben het nu vooral moeilijk om werk en gezin te combineren. Dat evenwicht zit niet goed. Voor leidinggevenden is de grootste uitdaging verbonden blijven met je mensen. Dat kan alleen door nog meer te communiceren. Empathie is nu heel belangrijk.”

Marnish benadrukt dat het belangrijk is te investeren in persoonlijke ecosystemen. “Bedrijven die echt een stap verder gaan, zorgen ervoor dat hun medewerkers toegang hebben tot goede gezondheidszorg en kinderopvang.” Bij Accenture worden de werkplekken van de medewerkers gecheckt. Marnish vertelt dat er soms zelfs hotelkamers worden geboekt wanneer werknemers een stille ruimte nodig hebben om te werken. “We passen onze uren aan om aan de behoefte van werknemers met kinderen te voldoen. Toen die ecosystemen op orde waren, konden we op precies dezelfde manier verder gaan met de dagelijkse operatie.”