< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 16 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Thuiswerkers productief & gemotiveerd houden doe je zo

Sinds de corona-uitbraak werkt 41% van de medewerkers het grootste gedeelte van de tijd thuis, blijkt uit onderzoek van Gartner. En dat bevalt ze zo goed dat ze dat in de toekomst willen blijven doen. Maar hoe houd je thuiswerkers productief en gelukkig?

De coronaviruspandemie heeft onze werkplek veranderd. Van het een op andere moment moest bijna iedereen thuiswerken. Voor sommige mensen in het begin wat wennen, anderen pasten zich meteen aan. Op dit moment komen steeds meer bedrijven tot de conclusie dat thuiswerken best goed werkt. “Iedereen die bij ons thuis kan werken, werkt ook thuis”, vertelt Brian Kropp, chief of research bij Gartner. “Voor COVID-19 kwam 70% van onze medewerkers dagelijks naar kantoor. We verwachten nu dat 30 tot 40 % van de medewerkers na corona in ieder geval een deel van de week thuis zal werken.

Werken op afstand biedt bedrijven in deze tijd verschillende voordelen. Zo wordt reistijd verminderd, hebben we geen behoefte meer aan fysieke kantoorruimten en neemt het woon-werkverkeer af. Maar het werpt ook nieuwe hindernissen op. Zo kan een interview of salesgesprek via een videocall lastiger zijn, is het motiveren van je personeel zonder normale sociale interacties voor sommigen een uitdaging en ook het onboardingproces moet helemaal op de schop. Daarnaast kunnen je uitgaven stijgen, nu je personeel ineens apparatuur nodig heeft voor hun thuiskantoor.

Hoe je het ook wendt of keert: thuiswerken is here to stay. We geven je een aantal tips om dit ook voor de langere termijn een succes te maken.

Content tip:
Lees ook: de do’s & don’ts van videoconferencing
Lees de blog

1. Bevorder onafhankelijkheid

Stiekem over schouders meegluren is voor managers in het nieuwe tijdperk verleden tijd. En dat is een goede zaak: tweevijfde van de thuiswerkers op afstand wil meer zelfsturend werk. Dit betekent dat managers werknemers meer ruimte moeten geven en hen moeten stimuleren om mijlpalen te bereiken door zich te richten op het product in plaats van op het proces. En ja: dat is spannend. Maar je zult zien dat onafhankelijkheid uiteindelijk tot meer commitment leidt.

2. Stimuleer de verbinding

Het momentje bij de koffieautomaat is weg en ook de gezamenlijke lunch is er eventjes niet. Maar je werknemers hebben nog wel steeds behoefte aan sociale connecties. Thuiswerkers geven veelal aan de connectie met medewerkers te missen en ze voelen zich vaak geïsoleerd. Het is daarom van vitaal belang dat managers een gevoel van gemeenschapszin en welzijn onder het personeel bevorderen.

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door de wekelijkse vrijdagmiddagborrel er gewoon in te houden. Dat kan met een groot bedrijf best een chaos worden, maar wel een leuke chaos. Leuk de borrel op door een virtuele pubquiz, Ranking The Collega’s of door moppen te tappen.

Vooral voor nieuwe collega’s is dit belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat collega’s die elkaar goed kennen beter kunnen samenwerken.

3. Kijk vooruit

Het bovengenoemde gebrek aan fysiek contact heeft nog een ander effect: ook managers hebben ‘hechtingsproblemen’. En dan gaan ze vaker correctieve feedback geven, gericht op fouten van de medewerker. “Managers van medewerkers op afstand geven minder vaak positieve, bemoedigende feedback en eerder negatieve feedback”, aldus Kropp. “Ze zeggen eerder ‘dat je dat verkeerd hebt gedaan’, dan dat ze zeggen ‘dat je dat goed hebt gedaan’,” zei hij. Het is een belangrijke verschuiving, en het is belangrijk dat managers ervoor zorgen dat ze een positieve en vrolijke managementstijl houden.

4. Investeer in de juiste tools

Een grote frustratie bij medewerkers is het gebrek aan de juiste tools om thuis te werken. Zorg dat ze op kantoor net zo kunnen werken als thuis, door goede communicatietools en door gebruik van de cloud. Maar denk ook na over het inrichten van thuiswerkplekken. Hebben je medewerkers de juiste laptops, stoelen en schermen?

De bottom line? Het is cruciaal om je te focussen op de ervaring van je medewerkers. Als organisatie moet je je hele management in heroverweging nemen. Het is de kunst je bedrijfsvoering op een succesvolle manier naar huis te verplaatsen. Maar maak je hier nu een succes van, dan pluk je er na de coronacrisis de vruchten van.

< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 16 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Thuiswerkers productief & gemotiveerd houden doe je zo

Sinds de corona-uitbraak werkt 41% van de medewerkers het grootste gedeelte van de tijd thuis, blijkt uit onderzoek van Gartner. En dat bevalt ze zo goed dat ze dat in de toekomst willen blijven doen. Maar hoe houd je thuiswerkers productief en gelukkig?

De coronaviruspandemie heeft onze werkplek veranderd. Van het een op andere moment moest bijna iedereen thuiswerken. Voor sommige mensen in het begin wat wennen, anderen pasten zich meteen aan. Op dit moment komen steeds meer bedrijven tot de conclusie dat thuiswerken best goed werkt. “Iedereen die bij ons thuis kan werken, werkt ook thuis”, vertelt Brian Kropp, chief of research bij Gartner. “Voor COVID-19 kwam 70% van onze medewerkers dagelijks naar kantoor. We verwachten nu dat 30 tot 40 % van de medewerkers na corona in ieder geval een deel van de week thuis zal werken.

Werken op afstand biedt bedrijven in deze tijd verschillende voordelen. Zo wordt reistijd verminderd, hebben we geen behoefte meer aan fysieke kantoorruimten en neemt het woon-werkverkeer af. Maar het werpt ook nieuwe hindernissen op. Zo kan een interview of salesgesprek via een videocall lastiger zijn, is het motiveren van je personeel zonder normale sociale interacties voor sommigen een uitdaging en ook het onboardingproces moet helemaal op de schop. Daarnaast kunnen je uitgaven stijgen, nu je personeel ineens apparatuur nodig heeft voor hun thuiskantoor.

Hoe je het ook wendt of keert: thuiswerken is here to stay. We geven je een aantal tips om dit ook voor de langere termijn een succes te maken.

Content tip:
Lees ook: de do’s & don’ts van videoconferencing
Lees de blog

1. Bevorder onafhankelijkheid

Stiekem over schouders meegluren is voor managers in het nieuwe tijdperk verleden tijd. En dat is een goede zaak: tweevijfde van de thuiswerkers op afstand wil meer zelfsturend werk. Dit betekent dat managers werknemers meer ruimte moeten geven en hen moeten stimuleren om mijlpalen te bereiken door zich te richten op het product in plaats van op het proces. En ja: dat is spannend. Maar je zult zien dat onafhankelijkheid uiteindelijk tot meer commitment leidt.

2. Stimuleer de verbinding

Het momentje bij de koffieautomaat is weg en ook de gezamenlijke lunch is er eventjes niet. Maar je werknemers hebben nog wel steeds behoefte aan sociale connecties. Thuiswerkers geven veelal aan de connectie met medewerkers te missen en ze voelen zich vaak geïsoleerd. Het is daarom van vitaal belang dat managers een gevoel van gemeenschapszin en welzijn onder het personeel bevorderen.

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door de wekelijkse vrijdagmiddagborrel er gewoon in te houden. Dat kan met een groot bedrijf best een chaos worden, maar wel een leuke chaos. Leuk de borrel op door een virtuele pubquiz, Ranking The Collega’s of door moppen te tappen.

Vooral voor nieuwe collega’s is dit belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat collega’s die elkaar goed kennen beter kunnen samenwerken.

3. Kijk vooruit

Het bovengenoemde gebrek aan fysiek contact heeft nog een ander effect: ook managers hebben ‘hechtingsproblemen’. En dan gaan ze vaker correctieve feedback geven, gericht op fouten van de medewerker. “Managers van medewerkers op afstand geven minder vaak positieve, bemoedigende feedback en eerder negatieve feedback”, aldus Kropp. “Ze zeggen eerder ‘dat je dat verkeerd hebt gedaan’, dan dat ze zeggen ‘dat je dat goed hebt gedaan’,” zei hij. Het is een belangrijke verschuiving, en het is belangrijk dat managers ervoor zorgen dat ze een positieve en vrolijke managementstijl houden.

4. Investeer in de juiste tools

Een grote frustratie bij medewerkers is het gebrek aan de juiste tools om thuis te werken. Zorg dat ze op kantoor net zo kunnen werken als thuis, door goede communicatietools en door gebruik van de cloud. Maar denk ook na over het inrichten van thuiswerkplekken. Hebben je medewerkers de juiste laptops, stoelen en schermen?

De bottom line? Het is cruciaal om je te focussen op de ervaring van je medewerkers. Als organisatie moet je je hele management in heroverweging nemen. Het is de kunst je bedrijfsvoering op een succesvolle manier naar huis te verplaatsen. Maar maak je hier nu een succes van, dan pluk je er na de coronacrisis de vruchten van.

< Terug naar het overzicht

Cloudcommunicatie

Gepubliceerd op 16 april 2020

Geschreven door Renée Müller

Thuiswerkers productief & gemotiveerd houden doe je zo

Sinds de corona-uitbraak werkt 41% van de medewerkers het grootste gedeelte van de tijd thuis, blijkt uit onderzoek van Gartner. En dat bevalt ze zo goed dat ze dat in de toekomst willen blijven doen. Maar hoe houd je thuiswerkers productief en gelukkig?

De coronaviruspandemie heeft onze werkplek veranderd. Van het een op andere moment moest bijna iedereen thuiswerken. Voor sommige mensen in het begin wat wennen, anderen pasten zich meteen aan. Op dit moment komen steeds meer bedrijven tot de conclusie dat thuiswerken best goed werkt. “Iedereen die bij ons thuis kan werken, werkt ook thuis”, vertelt Brian Kropp, chief of research bij Gartner. “Voor COVID-19 kwam 70% van onze medewerkers dagelijks naar kantoor. We verwachten nu dat 30 tot 40 % van de medewerkers na corona in ieder geval een deel van de week thuis zal werken.

Werken op afstand biedt bedrijven in deze tijd verschillende voordelen. Zo wordt reistijd verminderd, hebben we geen behoefte meer aan fysieke kantoorruimten en neemt het woon-werkverkeer af. Maar het werpt ook nieuwe hindernissen op. Zo kan een interview of salesgesprek via een videocall lastiger zijn, is het motiveren van je personeel zonder normale sociale interacties voor sommigen een uitdaging en ook het onboardingproces moet helemaal op de schop. Daarnaast kunnen je uitgaven stijgen, nu je personeel ineens apparatuur nodig heeft voor hun thuiskantoor.

Hoe je het ook wendt of keert: thuiswerken is here to stay. We geven je een aantal tips om dit ook voor de langere termijn een succes te maken.

Content tip:
Lees ook: de do’s & don’ts van videoconferencing
Lees de blog

1. Bevorder onafhankelijkheid

Stiekem over schouders meegluren is voor managers in het nieuwe tijdperk verleden tijd. En dat is een goede zaak: tweevijfde van de thuiswerkers op afstand wil meer zelfsturend werk. Dit betekent dat managers werknemers meer ruimte moeten geven en hen moeten stimuleren om mijlpalen te bereiken door zich te richten op het product in plaats van op het proces. En ja: dat is spannend. Maar je zult zien dat onafhankelijkheid uiteindelijk tot meer commitment leidt.

2. Stimuleer de verbinding

Het momentje bij de koffieautomaat is weg en ook de gezamenlijke lunch is er eventjes niet. Maar je werknemers hebben nog wel steeds behoefte aan sociale connecties. Thuiswerkers geven veelal aan de connectie met medewerkers te missen en ze voelen zich vaak geïsoleerd. Het is daarom van vitaal belang dat managers een gevoel van gemeenschapszin en welzijn onder het personeel bevorderen.

Hoe je dat doet? Bijvoorbeeld door de wekelijkse vrijdagmiddagborrel er gewoon in te houden. Dat kan met een groot bedrijf best een chaos worden, maar wel een leuke chaos. Leuk de borrel op door een virtuele pubquiz, Ranking The Collega’s of door moppen te tappen.

Vooral voor nieuwe collega’s is dit belangrijk. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat collega’s die elkaar goed kennen beter kunnen samenwerken.

3. Kijk vooruit

Het bovengenoemde gebrek aan fysiek contact heeft nog een ander effect: ook managers hebben ‘hechtingsproblemen’. En dan gaan ze vaker correctieve feedback geven, gericht op fouten van de medewerker. “Managers van medewerkers op afstand geven minder vaak positieve, bemoedigende feedback en eerder negatieve feedback”, aldus Kropp. “Ze zeggen eerder ‘dat je dat verkeerd hebt gedaan’, dan dat ze zeggen ‘dat je dat goed hebt gedaan’,” zei hij. Het is een belangrijke verschuiving, en het is belangrijk dat managers ervoor zorgen dat ze een positieve en vrolijke managementstijl houden.

4. Investeer in de juiste tools

Een grote frustratie bij medewerkers is het gebrek aan de juiste tools om thuis te werken. Zorg dat ze op kantoor net zo kunnen werken als thuis, door goede communicatietools en door gebruik van de cloud. Maar denk ook na over het inrichten van thuiswerkplekken. Hebben je medewerkers de juiste laptops, stoelen en schermen?

De bottom line? Het is cruciaal om je te focussen op de ervaring van je medewerkers. Als organisatie moet je je hele management in heroverweging nemen. Het is de kunst je bedrijfsvoering op een succesvolle manier naar huis te verplaatsen. Maar maak je hier nu een succes van, dan pluk je er na de coronacrisis de vruchten van.